Lage Zwaluwe

Minder negatief denken, tips

Minder negatief denken

Negatieve gedachten kunnen door je hoofd blijven spoken. Dat gebeurt vaak bij

piekeren. Het is alsof je gedachten vastzitten. Alsof je in rondjes draait. Er zijn een aantal

technieken om dat te doorbreken:

 Gedachteschema

Vul het gedachteschema in. Doe dat in je hoofd, en als het niet lukt, doe het op papaier.
Vraag je af :

  1. Wat denk ik?
  2. Is die gedachte waar aof warschijnlijk, heb ik er bewijzen voor dat het waar is?
  3. Zo ja, hoe erg is het, kan ik het ook relativeren?
  4. Wat zou ik tegen een ander zeggen als ik die hierover gerust wil stellen?

 

De gedachtestop

Wanneer je in negatieve gedachten blijft hangen zeg je hardop ‘STOP!’ tegen jezelf. Dat klinkt heel vreemd maar het werkt. Door je stem onderbreek je de gedachtestroom. Hierdoor kun je aan iets anders gaan denken. Het visualiseren van een verkeersstopbord,is ook iets wat kan helpen.

 

Het piekerkwartier

Je neemt een kwartier per dag. In dit kwartier ga je piekeren. Als je op een ander moment piekert schrijf je het onderwerp op. Hou het kort. Doe dit steeds als je merkt dat je piekert. Als het piekerkwartier begint pak je je blad met piekergedachten. Je mag je dan helemaal overgeven aan het piekeren. Zorg ervoor dat je niet langer dan een kwartier piekert.

De overdrijving

Neem een negatieve gedachte en overdrijf deze zo erg dat het lachwekkend wordt. Bijvoorbeeld: Je voelt je zo rot dat je denkt dat je nooit meer je bed uit kunt komen. Je overdrijft deze gedachte als volgt: Je stelt je voor dat je vanaf nu voor altijd in bed moet blijven. Het is de enige plek op aarde waar je kunt overleven. Je zult al je eten in bed bezorgd moeten krijgen. Bezoek ontvang je ook in bed en als je moet douchen wordt het hele bed nat. De paparazzi verstoppen zich in je tuin. Je komt wereldwijd in het nieuws omdat je met gemak het wereldrecord bedliggen hebt verbroken!

 Tekenfilmfiguurtje

Stel je voor dat je met een stemmetje van een tekenfilmfiguur, bv. Calimero, Donald Duck etcetera, de negatieve gedachten tegen jezelf gaat zeggen. Het is een manier om er afstand van te nemen, en het een beetje lachwekkend voor jezelf te maken.

 Recepten schrijven

Negatief recept:

Schrijf in de vorm van een recept op, wat je moet doen om je zo rot te voelen als je je o pdat moment voelt.

Bv. recept om depressief te raken: ik moet tegen mezelf gaan zeggen dat ik niets voorstel, dat het vandaag neits gaat worden. Ik moet vooral niet in beweging komen, maar stil op de bank blijven zitten somberen. Als iemand iets aan me vraagt, dan moet ik gaan snauwen, en het voorstel van de ander in de grond gaan praten. Ik moet tegen mezelf gaan zeggen dat helemaal niets helpt, en dat ik hier nooit meer uitkom.

Positief recept:

Daarna kun je dat recept omdraaien en een positief recept voor jezelf gaan schrijven:

Ik kan elke dag bedenken wat er wel goed gaat, welke goede eigenschappen ik heb. Ik kan activiteiten langzaam aan gaan ondernemen. Ik kan beginnen met meer te gaan bewegen. Ik kan tegen mezelf zeggen dat het tijd nodig heeft, en dat ik me ook niet gelijk een 10 hoef te gaan voelen. Ik kan ga focussen op lichtpuntjes en elke dag opschrijven wat er vandaag goed is gegaan.

Afleiding zoeken

Een andere manier om andere gedachten in he hoofd te krijgen is afleiding te gaan zoeken. Ga een activiteit doen waar je plezier in hebt, die inspanning van je vragen (bv. hardlopen, fietsen), die je aandacht vragen (bv. puzzelen, van 1000 achteruit tellen, met steeds 7 er af).