Lage Zwaluwe

Ademhalingsoefeningen

Een langzaam ademtempo is een goede manier om het zenuwstelsel te kalmeren. Je ademhaling en je gedachten gaan vaak hand in hand. Door rustiger te ademen kalmeer je ook je brein. Onderstaand vind je een filmpje van 2 minuten waarin heel leuk het verband tussen spanning, gejaagdheid en energie wordt uitgelegd. (bron: kiwinederland.nl)

 

Hulpmiddelen om je ademhaling rustiger te laten verlopen
 Apps voor op je smartphone of I-pad
  • BellyBio (voor op de Iphone of Ipad: meet je ademhaling, muziek op je ademhaling, werkt ontspannend. Een hele prettige manier.
  • Respiroguide pro: hier kun je het aantal ademhaling per minuut instellen, je krijgt ene golfbeweging te zien, die je met je adem kunt volgen
  • Breathe2Relax: ontspannen muziek, je kunt makkelijk je ademhaling verlengen

(bron van de oefeningen en tips: www.krachtdoorbalans.nl)

Oefeningen om thuis te doen (print ze uit):
  1. Rustig in en uit ademen
  2. Gewaarworden van de ademhaling – Hoorbaar uitademen
  3. 3- Minuten adempauze
  4. Aandacht voetzolen
  5. Verminderen van de schouderbeweging bij het ademen
  6. Visualisatie loslaten van de schouders.
  7. Geleid natuurlijk ademen: onderste ademruimte
  8. Quick Coherence® Technique (Heartmath)
  9. Handen warmen
  10. Afschermtechniek “De stolp”
  11. Loslaatoefening
Ademhalingstest:
  • Wil je weten hoe vaak je per minuut ademhaalt, doe de ademhalingstest
  • Klik door naar een vragenlijst om te kijken of je last hebt van hyperventilatie

Beluister hier een ademhalingsoefening